به گزارش سلام لردگان، نشست خبري نمايندگان 4 اتحاديه بزرگ دانشجويي با عنوان «دانشجويان و خط راستين امام (ره)» ظهر امروز در سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد.
*لزوم به اجرا درآوردن انديشههاي امام (ره) با نگاه جهادي
روحالله نجابت دبير سياسي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل کشور در اين نشست اظهار داشت: فهم خط راستين امام (ره) کار سختي نيست، چراکه پيامهاي ايشان به روشني قابل فهم است و اعتقاد، تمرکز و توجه به انديشههاي امام (ره) با نگاه جهادي براي به اجرا درآوردن آنها نياز است.
وي با اشاره به رونق داشتن بازار خط امامي افزود: جاي شکر دارد هر کسي که ميخواهد جايگاهي در ميان مردم چه ظاهري و چه باطني پيدا کند، صحبت از خط امام ميکند.
دبير سياسي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل کشور خاطرنشان کرد: عدهاي سخن از به موزه سپردن آرا و انديشههاي امام (ره) ميگفتند، اما حال خودشان را بايد در زبالهدان تاريخ جست و اين انديشههاي امام است که هنوز زنده است.
نجابت با اشاره به سيره عملي امام (ره) تصريح کرد: اين اصل قرآني که در سيره عملي امام قابل مشاهده بود آيه اشداء عليالکفار و رحماء بينهم بود، ما شاهديم که در جاي جاي انديشه امام استکبارستيزي بدون رو دربايستي وجود دارد البته در کنار آن امام با مردم خود و همراه آنها بود و ما نبايد در اين خصوص سوءبرداشت کنيم.
دبير سياسي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل کشور در پايان سخنان خود پيرامون پيام معروف امام در پذيرش قطعنامه ادامه داد: امام در آن زمان فرمودند که جهان تشنه فرهنگ اسلام است و جهانخواران توقع دارند که ما شکستن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را مشاهده بکنيم و هشدار ندهيم در حاليکه اين وظيفه جمهوري است که در سراسر جهان فرياد بزند که اي خفتگان بيدار شويد.
*خط امامي بودن معناي تفسير به رأي انديشههاي امام را نميدهد/ تأکيد امام(ره) بر خوداتکايي
علي بياني دبير دفتر تحکيم وحدت در ادامه، گفت: آيا خط امامي بودن تنها به ادعا است و يا اينکه با اجراي فرامين و انديشههاي امام(ره) حاصل ميشود. عدهاي که برچسب افراطيگري را به ما ميزنند آيا بدين معني است که ما از خط امام(ع) دفاع نکنيم يا اينکه خط امام(ره) را طبق سلايق آنان تفسير کنيم. در حاليکه خط امامي بودن به معناي تفسير به رأي انديشههاي امام خميني(ره) نيست.
وي با تأکيد بر اينکه ادامه دهنده راه انقلاب و انديشههاي امام(ره) در حال حاضر مقام معظم رهبري هستند، گفت: افرادي که ادعاي در خط امام(ره) بودن را دارند بايد در اين خصوص نظرشان را بگويند که مگر امام امت در حال حاضر مقام معظم رهبري نيستند. البته اينان سخني در اينباره نميگويند.
اين فعال دانشجويي با اشاره به نگاه حضرت امام(ره) به دانشگاه گفت: امام خميني(ره) معتقد بودند که دانشگاه اسلامي و تحولآفرين بايد از شرق و غرب رويگردان باشد، حال آيا اين وضعيت در دانشگاههاي ما وجود دارد. متأسفانه ما شاهد اين هستيم که عزم جدي براي تغيير چنين وضعيتي در بين بعضي مسئولان وجود ندارد.
بياني تصريح کرد: خواست امام(ره) از دانشجويان اين است که جداي از هرگونه جريانات و گروههاي سياسي براي آرمانهاي انقلاب تلاش کنند، مگر دانشجويي که در سالگرد انتخاب شدن فلان رئيسجمهور بيانيه ميدهد خط امامي است؟ که البته بزرگترين آفت براي جمهوري اسلامي نيز همين وضعيت است.
دبير دفتر تحکيم وحدت، پيرامون نظر امام (ره) درباره رابطه با آمريکا نيز گفت: عدهاي سخناني را به امام(ره) نسبت دادند با اين مضمون که امام(ره) هم موافق رابطه با آمريکا بودند که ما در اينباره جز اينکه بگوييم تحريف سخنان امام(ره) صورت گرفته است، چيز ديگري نميتوانيم بگوييم.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: امام(ره) در سال 57 براي به قدرت رسيدن انقلاب نکردند بلکه براي رساندن مردم به بهشت و اجراي احکام الهي اقدام کردند،آيا اسلام امر به معروف و نهي از منکر را مطرح نکرده است؟
بياني در پايان با اشاره به ويژگيهاي خط امامي بودن گفت: خط امام، خودباوري و خوداتکايي است، اين نيست که تمام مشکلات کشور را به خارج گره بزنيم. برخي سعي دارند به مردم القاء کنند که تنها با روابط خارجي مشکلات داخلي حل ميشود که اين آدرس غلطي است که به مردم ميدهند.
*هدف نهايي امام خميني (ره) تحقق احکام ديني بود
ابوالفضل شفيعي نماينده اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در ادامه، گفت: خصوصيات انقلاب اسلامي که به رهبري امام(ره) تحقق پيدا کرد، يکي از مراکز بيمه انقلاب است.
وي گفت: امام اعتقاد قاطع بر حاکميت دين خدا داشت و هدف نهايي ايشان تحقق احکام ديني بود.
نماينده اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان افزود: امام پس از توکل به خدا، بر نيروي مردم تکيه داشت و اسلاميت را همراه با مردم ميخواست.
وي اظهار داشت: خط اصلي و منش امام، خط استقلال بود و شعار نه شرقي، نه غربي و جمهوري اسلامي ايران به معناي واقعي؛ منش امام بود و اين مسئله بايد در تمام شئونات زندگي ما تبلور پيدا کند.
شفيعي به رهبري فرزانه و عابدانه امام اشاره کرد و تصريح کرد: رفتار امام و قدرت رهبري او به صورتي بود که ايشان ظرفيت داشتند همه را زير لواي خود جمع کنند.
وي ادامه داد: صدق، صفا و منش خالصانه امام از هرگونه سازش با دشمن ممانعت ميکرد و اجازه خروج از خط انقلاب را نميداد.
وي با بيان مطالبي در رابطه با خواستههاي جنبش دانشجويي درباره خط امام گفت: خط امام مصادرهپذير نيست و کسي نميتواند ادعا کند که او تنها خط امام را اجرا ميکند و تنها قضاوت اين مسئله با ملت و مردم است.
شفيعي افزود: واژه امام و مردمم در قاموس جمهوري اسلامي ايران نيست و به دليل اينکه خط امام تعريف شدني نيست و با فشار و زور از مردم گرفته نميشود.
وي در ادامه تاکيد کرد: خط امام را نميشود معامله کرد و خط امام به منزله برد ما است.
شفيعي با بيان اينکه عدهاي ميخواهند با ذکر خاطره و ... خط امام را تفسير کنند، گفت: خط مشخص و روشن است و خط امام به برکت زحمات مرحوم حاجاحمدآقا در همان دوران حيات ايشان جمعآوري و به امضاي امام رسيد.
عضو شوراي مرکزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان افزود: تفسير و تبيين خط امام، فقط از جانب رهبري قابل پذيرش است و تنها ايشان ميتوانند اين خط را تفسير و تبيين کنند.
شفيعي به پيام مقام معظم رهبري در اولين سالگرد رحلت امام خميني اشاره کرد و گفت: کسي نميتواند بگويد ما چون تندرو بودهايم اکنون ملتها و دولتها با ما دوست نيستند و ملتها و دولتهاي فراواني دوست ملت ايران هستند.
وي تصريح کرد: امروز کسي که در انزوا است استکبار و نظام سلطه است و ما در انزوا نيستيم.
شفيعي تاکيد کرد: ما اکنون در دوران بشارت و تبذير نيستيم، بلکه در دوران امامت هستيم و کسي نميتواند بگويد دين دولتي يا دولت ديني، در قاموس امام دولت اسلامي وجود دارد که هم تبشير، هم تبذير و هم پاسداري از استقلال و آزادي را مطرح ميکند و دولت اسلامي وظيفه برخورد با دشمنان انقلاب اسلامي را هم دارد.
وي در پايان اظهار داشت: مسئولان بايد به بند «م» وصيتنامه سياسي، الهي امام توجه کنند زيرا در اين بند وظايف دولت اسلامي مشخص است و نبايد به بهانه ژست دموکراسي، اصول و آرمانهاي انقلاب اسلامي را زير پا بگذاريم.
*اعتماد به دشمنان امام نتيجهاي جز شکست در پي ندارد
در ادامه اين نشست مجتبي ثابتي نماينده بسيج دانشجويي در نشست خبري تتشکلهاي دانشجويي که با عنوان «دانشجويان و خط راستين امام» برگزار شد، گفت: اگر 14 خرداد را روز اندوه ملت ايران بناميم بجا است، روزي که پير و مراد و پيشنيه هويت ايران اسلامي ما دار فاني را وداع گفت، هر چند که امام خميني (ره) هنوز هم در قلب و سينه و انديشه ما حضوري فعالتر از گذشته دارند.
ثابتي گفت: انديشه سياسي امام فقط در جغرافياي سياسي امام (ره) تعريف نميشود،بلکه دنيا به اين نتيجه رسيده است که نسخه نهايي مديريت جهاني توسط بلوک شرق و غرب نميگنجد.
وي ادامه داد: سوسياليستها که داعيه اداره جهان را داشتند، نتوانستند به عقايد خود پايبند باشند و انديشمندان همان مکاتب که امروز در لواي پستمدرنيسم بعد از ساليان زياد، شايد نه با ادبيات امام که رويشان نميشود آن را به کار گيرند، اما به نوعي ديگر و با ادبياتي متفاوت مشکل جهان امروز را نبود معنويت تلقي ميکنند.
نماينده بسيج دانشجويي ادامه داد: امروز سرافرازترين ملت دنيا ايران است که توانست هيمنه دو قطب شرق و غرب را به واسطه امام خميني (ره) در هم بريزد.
ثابتي افزود: در طول تاريخ تنها يک زمان تلاقي شرق و غرب را ديدم آن هم فرهنگ راستين امام بود و کشورهاي پوشالي که حاضر نبودند بر سر يک ميز مشترک بنشينند امروز براي مغلوب کردن جمهوري اسلامي براي خود هدف تعيين ميکنند و براي رسيدن به اهداف خود از هرگونه تلاشي را انجام ميدهند و ملت ما بارها اين را درک کرده است.
وي با بيان اينکه امام خميني (ره) توانست پتک جمهوريت معنويتگرا و اسلامي را بر فرق ليبرال دموکراسي شرق و غرب بکوبد، گفت: بعد از 35 سال خروجي انقلاب اسلامي و الطاف خداوند را ميبينيم، اينکه برخي تحرکات به نام اسلام صورت ميگيرد و عدهاي ميخواهند انديشه امام را در حاشيه ببينند اما انديشه امام امروز در تار و پود دنياي کنوني تنيده شده و حتي امروز مبارزه با استکبار را در قلب آمريکا ميبينيم
نماينده بسيج دانشجويي افزود: اکنون مشخصشده که اعتماد به غرب چه برآيندي دارد، مثلا ديديم که بعد از 34 سال انقلاب در مصر با پشتوانه اسلامخواهي صورت گرفت و چه اتفاقاتي به دنبال داشت.
ثابتي ادامه داد: در ايران اعتماد به امام و اسلامخواهي جزء نتيجه مثبت و الهي نخواهد داشت.
نماينده بسيج دانشجويي گفت: انديشه امام خميني وراي جغرافياي سرزمين ايران است و امام (ره) اسلام را در منطقه ژئوپولتيکي ايران تعريف نکرده است و اينگونه نيست که نسبت به ملتهاي مستضعف بي اعتنا باشيم وظيفه ما مبارزه با ظلم است.
ثابتي تاکيد کرد: دنيا امروز به کوچکترين تحرکات ايران نگاه ميکند و اين ناشي از انديشههاي امام (ره) است و مترصد از انديشه مترقي ولايتفقيه است.
وي مبارزه با شرق و غرب را يکي از بارزترين ملاکهايي تعريف شده توسط امام دانست و افزود: مبارزه با شرق و غرب مورد تاکيد امام بود نه مدلي که در آن انسانمحور قرار گيرد و نه مدلي که در شرق وجود داشت.
ثابتي ادامه داد: نسخهاي که امام تعريف کرد جزء جمهوري اسلامي ايران نبود که نتيجه آن در 12 فروردين 58 مشخص شد.
وي افزود: هيچ مکتبي در دنيا تجربه حضور 98 درصدي مردم را به خود نديده است پس مدعيان دموکراسي بگويند انتخابات آنان با چه حداکثري محقق ميشود و جمهوريت آنان با چه معيارهايي سنجيده ميشود پس جهان معيارهاي ليبرال دموکراسي را براي خود تعريف کند تا به اشتباهات خود پي ببرد.
ثابتي تصريح کرد: عنصر اصلي انقلاب اسلامي مردمي بودن آن بود و بعد از انقلاب اسلامي ايران مردمي که با جانفشاني حاضر بودند به اهداف خود برسند و با توجه به جايگاه امام اين مسير را ادامه دهند اما اين جايگاه امام را هيچگاه نميتوان خارج از اراده الهي دانست و با مديريت الهي که امام داشت، توانست نقش مردم را در جامعه متبلور کند و معناي توان جمهوريت را به دنيا نشان دهد، هيچ نظامي از منظري که ايران در ميدان عمل نشان داد توان تعريف دموکراسي را ندارد.
وي خاطر نشان کرد: تناسب امام با مردم تناسب نژاد و مسلک نبود، تناسب ايدئولوژيک بود امروزه کساني ميتوانند توان تبعيت از امام را داشته باشند که با ايدئولوژيک آنان متناسب باشند.
ثابتي تاکيد کرد: حتي اگر عدهاي در نزديکي امام نيز بودهاند اما مرامنامه و مسلک امام را ندارند بايد انديشه امام را بازخواني کنند زيرا امام با علم به زمان بود نه مکان، هرکسي توانست انديشه عقيدتي امام را جامعه عمل بپوشاند پيرو مکتب امام است و حتي اگر عدهاي در جماران باشند اما مباحث را خلط کنند پيرو امام نيستند.
وي ادامه داد: در حوادث سال 88 چه کساني جمهوري اسلامي را لگدمال کردند؟ و چه کساني خواست عمومي مردم را ناديده گرفتند؟ چه نسبتي با مکتب امام دارند؟ امام واژههايي را درباره ولايت مطلقه فقيه تعريف کردند بايد تعريف اين افراد از ولايتفقيه مشخص شود.
ثابتي تاکيد کرد: خوشبختانه جامعه امروز ايران آزادانديش است و بسياري از خانوادهها تحصيلات آکادميک وجود دارد اگر بخواهيم امام را در دهه 50 تعريف کنيم بازخواني امام به سادگي هر چه تمامتر مشخص ميشود اما بايد بدانيم که نگاه امام به مسائل سياسي تعامل انقلاب اسلامي بود تا اينکه بخواهد تقابل باشد ما پيروان مکتب امام و رهبري هستيم که راه پيشرفت انقلاب را راه تعامل انقلابي ميداند ما رابطه ايدئولوژيک را رابطه پدري ميدانيم نه رابطه نسبي را.
وي خاطرنشان کرد: امروز بسيار از زبان عدهاي از اطرافيان امام خميني (ره) شنيده ميشود که چرا مثلاً مرگ بر آمريکا گفتيد اما حدود الهي بايد نسبت به کساني که به جمهوري اسلامي دهنکجي کردهاند پياده شود ما بايد جايگاه غرب را بشناسيم در اين زمينه تشکلهاي دانشجويي، بسيج دانشجويي، قوه قضائيه بايد تعريف کارگزاري اسلام را بدانند.
ثابتي گفت: ما بايد بدانيم کجاي پازلها قرار ميگيريم و موضع ما در مقابل غرب و منتقدان بايد مشخص شود، همچنين بايد بدانيم که سيلي خوردگان انقلاب در کاخها زندگي نميکنند.
وي ادامه داد: مسئولان بايد مال خود و داراييهاي خود را مشخص کنند، همچنين بگويند که مردم در کجاي تعريف سياسي برخي از مسئولان قرار دارند.
نماينده بسيج دانشجويي در خاتمه گفت: اگر امام توانست، امامي کند و مقام معظم رهبري ميتواند رهبري کند به خاطر منش خود آنان است بايد مشخص شود که مسئولان و فرزندان آنان چه ميکنند و بايد ارزيابي مشخصي از عملکرد دو گانه برخي شخصيتهاي سياسي صورت گيرد.
انتهاي پيام/
منبع: فارس